Antimobbestrategi
Antimobbestategi for Friskolen Øster Egesborg
Hvad er mobning?
”Mobning er en persons/gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er tvunget til at være” (Definition: Helle Rabøl Hansen, antimobbekonsulent).
Det er således vigtigt, at der skelnes mellem drilleri og mobning.
Målsætning:
At forebygge og fjerne mobningsproblemer både i og udenfor skolen.
At lave en handleplan hvis der finder mobning sted.
”Den bedste kur mod mobning er god trivsel i klassen” (Børns Vilkår/Tryg).
Hvad gør vi for at forebygge mobning?
-
Indskolingen bruger materialet ”Fri for mobberi”.
-
Der laves ”klassens samværsregler”
-
0. klasse tildeles en venskabsklasse.
-
Elever, lærere og pædagoger skal være opmærksomme på, om der er elever som mistrives eller er udenfor det sociale fællesskab.
-
Der er ansat en trivselsmedarbejder på skolen
-
Klassens trivsel drøftes jævnligt, herunder brug af sociale medier.
-
På forældremøder drøftes klassens trivsel.
-
Eleverne skal trygt kunne henvende sig til de voksne.
-
Synlige og nærværende voksne i skole, sfo og klub.
-
Samarbejde med sundhedsplejersken om elevernes trivsel.
Hvad gør vi hvis mobning konstateres?
-
Problemet afdækkes hurtigst muligt.
-
Klasselæreren, trivselsmedarbejder, kontaktpersonen fra sfo’en, forældrene og ledelsen involveres.
-
Personlig samtale med de involverede parter.
-
Der laves en handleplan med de involverede for at stoppe mobningen.
-
Sanktioner mod mobbere, evt. hjemsendelse.
-
Der afholdes evt. opfølgende møder.
Evaluering
Antimobbestrategien evalueres af lærerne, trivselsmedarbejder, pædagoger, forældre og bestyrelse.
Der laves trivselsmålinger og hvert 3. år udarbejdes der en undervisningsmiljøvurdering UMV.