
Naturliv på Friskolen Øster Egesborg
Formål:
Med Naturliv ønsker Friskolen Øster Egesborg at skabe en ramme, hvor eleverne får fortrolighed med den omkringliggende natur. At de udvikler en indsigt i bæredygtighed og det grundlæggende forhold, at natur og menneske er forbundet og gensidigt afhængige.
Læringsmål:
At eleverne udvikler kendskab til og fortrolighed med skolens omkringliggende natur. Både den vilde natur såvel som den tæmmede natur
At eleverne involveres i fremstillingen af mad over bål, som de selv har været med til at producere. Fødevarer sanket i den omkringliggende natur og fødevarer dyrket i køkkenhaven
At eleverne udvikler praktiske færdigheder i forhold til anvendelsen af kniv, økse, sav og haveredskaber.
At eleverne udvikler praktisk forståelse ved at være med til at skabe, indrette og holde området.
At eleverne opnår en forståelse af naturen, respekterer den og lærer at færdes hensigtsmæssigt og nysgerrigt i og omkring naturen.
Naturliv er et fag udbudt til 4. 5. og 6. klassetrin. 2 lektioner om ugen i hele skoleåret.
I de tre år vil der både være kontinuitet og progression jf. nedenstående fagteoretiske elementer:
Oplysninger om faget i praksis.
Naturliv har som udgangspunkt base i lærings- og bålhuset. Og suppleres af køkkenhaven, som skal etableres og passes i naturlivstimerne – der etableres i sammenhæng med lærings- og bålhuset.
Eleverne er bevidste om, at undervisningen, som udgangspunkt foregår udenfor, orientere sig derfor om aktuelle vejrudsigter og tilpasser påklædningen fornuftigt derefter.
I tilfælde af meget specielle vejrforhold, så kan undervisningen flyttes indenfor. I tilfælde af særlige forløb eller situationer, kan undervisningen i øvrigt henlægges til klasselokale + sløjd og madkundskab.
4. og 5. klasse
Bålmad:
Råvarekendskab, hygiejne, ernæring og smag, måltidsopbygning og æstetik.
Praktiske færdigheder: Håndværktøj og redskaber, teknikker, arbejdsformer, sikkerhed, materiale kendskab, ideudvikling og produktrealisering
Eleverne skal lære at mestre ild
Madlavning over bål og hensigtsmæssige omgang med ild. Der skal bygges af naturens materialer og der skal erhverves faglige kundskaber indenfor den håndværksmæssige sfære.
Emner der gennemgås i denne periode:
Bagning over bål - fladbrød, snobrød og kanelsnurrer.
Stege, grille, røge fisk, kød og grøntsager. Der prioriteres urter og grønt fra lokalområdet.
Udnytte råvarer i sæson, ramsløg, løgkarse, frugt og bær mm
Bygge gynger, bygge bro over åen, let snittearbejde, snitte fiskestænger og fiske i åen og bygge huler i skoven.
Opbygge urtehave, lave forspiringer, sætte urtehaven og forædle råvarerne.
Prioritere regnen og sneen hvis den er der, gåturen i det lidt vilde vejr og aktiviteterne der passer til årstiden. Snemænd, snehule, lave parfait i sneen, bygge regnmåler og aquadukter mm
5. og 6. klasse
Bålmad:
Råvarekendskab, hygiejne, ernæring og smag, måltidsopbygning og æstetik
Praktiske færdigheder: Håndværktøj og redskaber, teknikker, arbejdsformer, sikkerhed, materiale kendskab, ideudvikling og produktrealisering
Eleverne skal lære at mestre ild. Benytte ild til forskellige formål.
Madlavning over bål og hensigtsmæssige omgang med ild. Madlavning med flere elementer samt overvejelser og viden omkring hygiejne.
Der skal bygges af naturens materialer ved anvendelse af en række forskellige redskaber. Der skal udvikles fortrolighed og kendskab til forskellige redskaber.
Emner der gennemgås i denne periode:
Bagning over bål - simple brød med muligheden for at udfordre med forskellige meltyper, bage brød med vilde urter og f. eks grydebrød i dutch oven.
Stege, grille, røge, fisk, kød og grøntsager. Der prioriteres urter og grønt fra lokalområdet og specielt kunne det være, at udnytte fisk der er fanget selv eller evt dyr fra egen jagt. Der kunne laves kød i grubbe. Forløb om syltetøj, osteproduktion, lave is, parfait og sorbet, sylte frugter, lave hyldeblostsaft, lave hyldebærsaft og f.eks lave sushi med grillet laks og vildeurter.
Udvinde salt, lave ler og brænde det selv, foretage biotopundersøgelse, mejsebolde på kogler og pileflet, fiskeri og sove i naturen evt i lavu.
Bygge gynger, bygge fuglehus, passe urtehave, bygge kartoffeltårne mm.
Bondegårdsbesøg, forløb med at slagte dyr og forædle dyret bagefter.
Prioritere regnen og sneen hvis den er der, gåturen i det lidt vilde vejr og aktiviteterne der passer til årstiden. Snemænd, snehule, lave parfait i sneen, bygge regnmåler og aquadukter mm